Rommelkonten

Door Eguna op maandag 1 juni 2009 03:13 - Reacties (11)
Categorie: Software, Views: 3.156

Naast mijn interesse in hardware en mijn dagelijkse klus als software developer ben ik reeds ook fanatiek begonnen met software ontwikkelen voor eigen commerciële doeleinden. Het eerste pakketje moet een eenvoudig maar doeltreffend administratiepakket worden voor verenigingen en alles wat er bij komt kijken.

Het ontwikkelen van het pakket verloopt spoedig, maar het maken van het programma is natuurlijk niet alles. Ook marketing komt er bij kijken! als spontane starter ben ik even gaan rondneuzen naar alternatieve pakketten. Echter verandere het lachen al snel in huilen.

Bij het maken van een programma komt veel kijken, je hebt natuurlijk de database waar de gegevens in bewaard worden, het gedeelte achter de schermen waarmee het programma ingevoerde gegevens in de database kan opslaan, maar het belangrijkste voor de gebruiker is de presentatie van het programma, oftewel hoe het programma zichzelf bruikbaar maakt.

Ik ben de laatste tijd erg veel aan het leren over alle opzichten van het maken van een programma, en in mijn kleine zoektocht naar competieve programma's heb ik toch wel weer goed kunnen zien hoe het niet moet.

Aangezien ik nog wel baal van het feit dat waarschijnlijk al vele gebruikers met dit soort half afgemaakte rommelprogramma's werken wil ik even mijn vers gemaakte gal spuwen. En waar kan dat beter dan op mijn eigen blog!


Voorbeeld 1
http://tweakers.net/ext/f/BHxwZJQBW5yrM8S80E87ZVdK/full.jpg

Het ledenscherm van een van de pakketten. Let op de heel tactisch geplaatste lid kiezer bovenaan in het scherm. Stel eens voor dat het pakket 200 leden bevat, dat wordt fijn zoeken in een pullbox! Ook erg handig is het foto gedeelte. In plaats van een vriendelijke 'Klik hier om een foto toe te voegen' of een plusje, moest ik uitzoeken in de handleiding dat een foto alleen toegevoegd kan worden via slepen vanuit de verkenner. Dit is slechts een fractie van het pakket, wat met nog veel meer van dit soort onhandigheden in elkaar is gezet.


Voorbeeld 2
http://tweakers.net/ext/f/SBoz3M7ePZFCxuZV4bd6Vwuv/full.jpg

Het 'ledenscherm' van een ander programma. Mijn rode pijltjes zijn op! De linkerkant overvol met menu's die kennelijk niet eens goed passen, bovenaan tabbladen die zichzelf heel duidelijk omschrijven door middel van >>>>>>>>, rechts subknoppen die elkaar netjes overlappen, een kalender die nergens voor dient en niet past, en het programma staat vol met halve gare afkortingen, mislukte hoofdletters.... Treurig!


Voorbeeld 3
http://tweakers.net/ext/f/vLJ28ohdyYCEnEMF8kR0Kwvx/full.jpg

De 'Functies' van het pakket in voorbeeld 2. Een dump van verschillende functies die waarschijnlijk door de maanden heen toegevoegd zijn,en geen plek ik het programma kunnen vinden. De functie 'Controleren bankreknrs 11 proef' geeft direct de foutmelding 'Cannot find the file specified' en opent vervolgens notepad...
Ik heb nog het een en ander geprobeerd in het laatste programma maar eigenlijk kreeg ik er geen enkel knap resultaat uit.

Wat jammer allemaal, iets wat zo eenvoudig moet en kan zijn voor de gebruiker, zo moeilijk en onbruikbaar gemaakt. Andere voorbeelden heb ik maar buiten schot gelaten, er zijn eigenlijk alleen maar oldskool access windows 95 achtige programma's die visueel en functioneel alles te wensen over laten.

Wij van WC eend....

http://tweakers.net/ext/f/K8asuRbf4ouEV6leCwvPBIW1/full.jpg

http://tweakers.net/ext/f/fbDvvZMNj3SZoydXIJuAxjpf/full.jpg


Ik heb het programma ontworpen met de gedachte dat iedereen er mee aan de gang moet kunnen zonder cursus of grondig de handleiding te lezen, want vooral in verenigingen heb ik zo het vermoeden dat er niet al te veel kennis aanwezig zal zijn.

Hoogtijd om mijn eigen bedrijf te starten en de markt over te nemen!

Laat een berichtje achter met je mening.

Volgende: The Resistance! 06-'09 The Resistance!
Volgende: Windows 7 Stuck at expanding files 05-'09 Windows 7 Stuck at expanding files

Reacties


Door Tweakers user jetix189, maandag 1 juni 2009 07:31

WOW!
het visuele gedeelte is in ieder geval goed gedaan _/-\o_
Succes met het overnemen van de markt, het programma is in ieder geval heel intuitief dus eventuele migratie zal makkelijk gaan 8-)

Door Tweakers user stereohead, maandag 1 juni 2009 08:47

Persoonlijk heb ik een hekel aan programma's die niet de standaard UI van het OS gebruiken. Als alle software makers dat zouden doen, moet de user telkens weer uitvinden hoe het programma in elkaar steekt.

Door Tweakers user degeestster, maandag 1 juni 2009 08:48

Mooi man! Ziet er erg strak uit. Hoe vel zou het moeten gaan kosten? Zit nl zelf ook bij een vereniging en we gebruiken nu 'voorbeeld 2', haha. Niet veel soeps dus. Zou natuurlijk ook met bestuur moeten overleggen over evt. kosten; maar is er een mogelijkheid om het programma gewoon even te kunnen uitproberen o.i.d.?

Nogmaals; ziet er erg goed uit!!

Door Tweakers user Sebazzz, maandag 1 juni 2009 09:44

Even een vraagje, hoe ben je aan de graphics gekomen? Heb je die zelf gemaakt of heb je een website waar je gratis dat soort dingen eraf kan halen? Is die GUI met behulp van WPF gemaakt?

[Reactie gewijzigd op maandag 1 juni 2009 09:44]


Door Tweakers user vanaalten, maandag 1 juni 2009 12:08

Misschien een open deur, misschien allang aan gedacht & geimplementeerd, maar:
heb je voorzien in een makkelijke manier om van die baggerprogramma's naar jouw ding over te stappen?
'importeer alle gegevens uit pakket xxx: ja/nee?'

Of zijn hier sowieso al standaard formaten voor?

Door Tweakers user Vincenz0, dinsdag 2 juni 2009 09:59

Ik ben het met je eens dat je voorbeelden flut programma's zijn. Jouw pakket (van wat ik er nu van zie) heeft ook nog te wensen over.

1. Te Cheesie, te grafisch perfect willen zijn, nu moet een gebruiker helemaal wennen aan je programma aangezien je geen enkele standaard gebruikt voor user interfaces.
2. Ik mis een menu met de magische optie _printen_
3. Waar is de help functie? Tooltips?
4. Waar zijn je sneltoetsen op gedefinieerd? Hoe zijn die gedocumenteerd?
5. Hoe kan je de gegevens van dit lid bewerken? hoe ziet deze GUI er dan uit?
6. De huisarts gegevens zo achter elkaar plaatsen is onduidelijk, je kan het beste hier alleen de naam tonen die klikbaar is voor meer gegevens.
7. De extra gegevens gaan nergens over? Wat ik denk dat je de gebruiker voor opties geeft:
- Extra gegeven naam
- Extra gegeven Details

Kun je hier niet gewoon een multiline textbox van maken waar de gebruiker naar eigen inzicht notities/gegevens kan zetten? geeft hem een stuk meer vrijheid.

Ik kan natuurlijk niet je programma hier testen maar dit viel me al op uit je screenshots.

Mijn conclusie is dat een perfecte GUI niet bestaat.

Door Tweakers user Eguna, dinsdag 2 juni 2009 12:27

Hey, bedankt voor alle reacties!
@stereohead;
Mee eens, maar als ik een gok mag doen ben je een fanatiek windows XP gebruiker.
Want mijn UI is namelijk niet helemaal uit de duim gezogen. Zie:
plaatje
Links navigatie, middenwit de content ingedeeld met rulers, en de balk aan de onderkant van mijn applicatie is afgeleid van de vista 'Extra functies' balk. Op wat gradients en een iets groter font na lijkt het best veel toch?

@degeestster;
bedankt voor de interesse :)
het programma zal geen aanschaf kosten hebben, slechts een licentie die per jaar zo rond de 50 a 60 euro zal zitten. Stukken lager dan de rest voor minstens zoveel of meer functionaliteit! Wat de demo betreft, die zal pas komen als het programma echt helemaal af is, dan komt er op de website een eenvoudige download.

@vanaalten;
Ik zit hier wel over na te denken, maar je hebt nogal snel te maken met heel veel verschillende manieren van informatie opslag. Ik denk dat ik bij het bestellen van het pakket de mogelijkheid ga bieden om bestanden mee te sturen die ik dan handmatig om ga zetten, en eventuele ervaring inbouwen in het pakket.

@vincenz0;
1. Wat de graphics betreft, tja, het is het oneindige verhaal van smaken denk ik :) Ik snap je punt qua looks echter wel, en zit ook te denken aan een 'plainmode' optie. Wat de layout betreft, zie mijn reactie op Stereohead. Er valt echter weinig te leren, links knoppen, rechts content, onder content extra functies, dat is uniform in het pakket.

2.Wat wil je -zomaar- printen? Er gaat hier geen menu voor komen want alles wat te printen valt gaat zich bevinden in het al bestaande menu; wil je wat printen voor leden? Leden -> overzicht. Begeleiders? Begeleiders -> overzicht. De gebruiker gaat als ze iets willen van leden toch als eerst bij leden kijken, en daar vinden ze gelijk de mogelijkheden om overzichten te maken.

3. Mee eensch. Zodra het programma af is bouw ik de website die tevens help samples gaat bevatten, het wordt dan een eitje om de help in te bouwen in het programma per onderwerp.

4.Sneltoetsen... ik heb er over na gedacht maar ik heb geen idee wat er gesneltoetst moet worden. Onervaren gebruikers hebben toch al geen idee dat die uberhaubt bestaan, plus het programma gaat nooit dieper dan... 1 a 2 menu's. Mijn ervaring van mijn dagelijks werk (zeer vergelijkbaar met wat ik nu aan het doen ben) zegt me dat sneltoetsen totaal niet gebruikt worden, het programma moet inplaats daar van goed de gebruiker begeleiden met grafische knoppen.

5. Nét buiten het bereik van de screenshot boven iedere horizontale ruler bevindt zich de wijzig gegevens knop. deze gaat dan naar een schermpje waar netjes onder elkaar textboxes staan, met een opslaan of annuleren knop.

6.Het is misschien niet de aller netste optie inderdaad, maar ik had eerst de arts net zoals de lidgegevens, maar eigenlijk vond ik dit zonde van de ruimte. Het wijzig arts scherm heeft echter wel onder elkaar ook weer textboxjes.

7. De extra gegevens kunnen ze volledig zelf bepalen, in runtime komt er natuurlijk standaard de staan extra 1 tot 10, maar met de knop 'bepaal labels' kunnen ze dit zelf instellen. Deze velden komen ook op de kaart en kunnen ook in de overzichten gebruikt worden. Vrijheid genoeg dus :)
Ook buiten het bereik van de screenshot bevindt zich een opmerking veld, waar oneindig veel tekst in geplaatst kan worden.

De perfecte GUI zal vast inderdaad een fabeltje zijn, maar continuïteit is iets wat wel te behalen valt, en dat heeft mijn programma zo goed mogelijk met altijd bediening op vaste plekken in huis.

Heb ik je nu iéts meer overtuigd? :)

Door Tweakers user bartware, dinsdag 2 juni 2009 22:07

Tipje: denk na over behoud van historische data.
Een lid verwijderen is leuk, maar je wilt later ongetwijfeld kunnen nazoeken van wanneer tot wanneer iemand lid was.
Ik zie bij de lidgegevens ook geen info over wanneer hij lid geworden is, maar misschien staat dat er wel maar niet in beeld.

Door Tweakers user Eguna, dinsdag 2 juni 2009 22:13

Dat staat nét onder de vrije velden. Een onbeperkt aantal deelnames. in mijn pakket is het mogelijk om afdelingen in te stellen, zoals bijvoorbeeld voetbal of handbal.
In het deelname raster net onder de vrije velden kan je deelnames toevoegen. Er kan bijvoorbeeld staan:

voetval van 01-01-1995 tot ---------
handbal van 01-01-1996 tot 01-01-1997

Zo heb je altijd historie, en heel fijn is dat je niet aan vaste waardes zit zoals bij de andere pakketten :) Een lid uitschrijven is dus een kwestie van een einddatum, dat ook gelijk weer effect heeft op overzichten e.d. want die werken met een meetdatum.

Door Tweakers user TheFes, donderdag 11 juni 2009 13:40

Als je nog beta testers nodig hebt hoor ik het graag ;)

Door Tweakers user stereohead, donderdag 11 juni 2009 20:37

@stereohead;
Mee eens, maar als ik een gok mag doen ben je een fanatiek windows XP gebruiker.
Nope, ben fananiek linux gebruiker (met gnome)
Want mijn UI is namelijk niet helemaal uit de duim gezogen. Zie:
plaatje
Links navigatie, middenwit de content ingedeeld met rulers, en de balk aan de onderkant van mijn applicatie is afgeleid van de vista 'Extra functies' balk. Op wat gradients en een iets groter font na lijkt het best veel toch?
Tja, heb eigenlijk nooit echt met vista/win7 gewerkt, maar ik geloof dat vista/win7 idd steeds meer wegkrijgt van jouw 'stijl' :).

Toch zal ik zoveel mogelijk standaard controls van windows gebruiken*, dan wijzigt dat ook mee mocht de gebruiker zijn thema wijzigen. (zoals ook al gezegt is in follow-up post

*geen idee of dat mogelijk is

Reageren is niet meer mogelijk